Humanistisch onderwijs houdt voor ons onder meer in dat leerlingen betrokken raken bij de wereld om hen heen, dat zij zich een gewaardeerd onderdeel voelen van de maatschappij en dat zij daar zelf een bijdrage aan gaan leveren. Meedoen, ofwel participatie, staat centraal. We verwachten van onze leerlingen dat ze met een open blik de wereld bekijken en een actieve houding aannemen in en buiten de school. Meedoen, meetellen, daar gaat het bij ons om. Niet alleen op school, maar ook meedoen in de maatschappij. Zorg en aandacht voor het algemeen belang van onze samenleving is nodig.
Participeren en verbinding maken is onze leidraad en komt terug in de visie van de school, in het onderwijsconcept en in het curriculum. Wij noemen onszelf een participatieschool. Als wij willen dat onze leerlingen actief gaan meedoen in de samenleving dan moeten we ze wel leren hoe ze dat moeten doen. Dat lukt niet alleen met theoretische kennis maar zelf doen en ervaren is daarbij essentieel. Daarom werken wij met participatieprojecten. Zij krijgen hiervoor kennis aangereikt, doen vaardigheden op en ontwikkelen houdingen die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving.
Wij onderscheiden twee soorten participatieprojecten:
Schoolparticipatie
Dit vindt plaats binnen de school. Eerstejaars leerlingen worden vanaf de eerste dag verantwoordelijk gemaakt voor een deel van de school. Belangrijk is dat het kind aan een project meedoet dat aansluit op zijn/haar interesse of vaardigheden. Na de kennismakingsdag schrijven de leerlingen zich in op het project van hun voorkeur.
Participeren staat op het rooster. Alle leerlingen zitten op hetzelfde moment met hun groepje in een lokaal en werken samen met de begeleidende docent aan hun project.
Ze maken een planning met doelstellingen en sluiten de periode af met een reflectie.
We hebben de volgende schoolparticipatie projecten:
Maatschappelijke participatie
Ieder jaar nemen de leerlingen deel aan maatschappelijke participatie projecten. Deze projecten hebben als doel om het principe van pay it forward model te leren kennen en
toe te passen.
De vraag die centraal staat is: hoe kan ik iets voor een ander doen zonder hier zelf per se beter van te worden?
De leerlingen komen in contact met maatschappelijk
georiënteerde organisaties of sociale groepen. Dit traject staat dan ook in teken van kennismaken en laagdrempelig aanhaken van bestaande sociale initiatieven.
Afgelopen jaren hebben de leerlingen bijvoorbeeld geparticipeerd als gesprekspartners bij taalcafé’s en spelbegeleiders bij ontmoetingsplekken voor senioren. Ook opruimacties in de buurt en omgeving en buurtrestaurant zijn terugkerende initiatieven. Het ervaren van samenleven en verantwoordelijkheid leren dragen voor de wereld om hen heen is het uitgangspunt.
Onze doelstellingen zijn:
1e jaar
2e jaar
3e jaar
4e jaar